Urut Online

Kaedah melanjutkan pelajaran melalui Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) sudah lama diamalkan institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini.

Namun, seorang bomoh canggih didapati mengendalikan kursus rawatan urut batin secara PJJ dari rumahnya pada waktu dipersetujui ‘pelajarnya’ termasuk di kalangan pakar kecantikan dan golongan berminat menjadikan bidang terbabit sebagai perniagaan.

Dia menggunakan kamera web dan set telefon telinga untuk memudahkan pelajar mengikuti kursus itu.

Kursus yang dihebahkan menerusi blog bomoh terbabit disifatkan sebagai ‘kursus istimewa’ kerana membolehkan seseorang peserta mempelajari kemahiran itu dalam sehari dengan bayaran RM280.

Pelajar diberi sijil segera kononnya diiktiraf sebagai pengamal perubatan Islam.

Seorang pakar kecantikan, Zahnita Arwadi, 36, berkata kursus kendalian lelaki berusia 40-an itu menerima sambutan luar biasa, termasuk dari Singapura berikutan kaedah pembelajaran menyeronokkan dan boleh disertai tanpa mengira jantina dan had umur.

Menurutnya, bomoh terbabit mendakwa memiliki ijazah tertentu dan berpengalaman lebih lapan tahun dalam bidang mengurut.

“Individu yang berminat mengikuti kursus itu tidak perlu bersusah payah ke rumahnya di Petaling Jaya, Selangor, sebaliknya hanya melayari Internet.

“Bomoh terbabit memaparkan kaedah urut batin dan gambar grafik bagi membolehkan pelajar mudah memahaminya.

“Demonstrasi menggunakan kamera web dan rakaman video dianggap latihan praktikal manakala nota memuatkan teori kursus akan dipos ke rumah peserta.

“Terdapat beberapa kaedah rawatan urut batin diajar antaranya rawatan mati pucuk, cepat klimaks, lemah zakar dan kurang nafsu,” katanya.

Bomoh itu mendakwa kaedah urut batinnya mampu menguatkan zakar serta melancarkan perjalanan darah di sekitar urat zakar.

Dia berkata, pelajar juga didedahkan kaedah urut persediaan berkahwin bagi mengelakkan ejakulasi awal pada malam pertama selain mampu menambahkan tahap ereksi zakar.

Sebagai tarikan tambahan, bomoh itu menyediakan kursus ulangan percuma jika mereka masih tidak mahir dan diberi sebuah laman web percuma berkaitan urut batin.

Kata Zahnita, terdapat kursus lain ditawarkan bomoh terbabit iaitu khidmat pulih jodoh dan kursus merawat masalah gangguan jin seperti sihir, saka dan histeria.

Beberapa rakannya seolah-olah taksub dengan kaedah pembelajaran secara on-line itu dan sanggup menyertainya berulang kali.

Sementara itu, pembantu bomoh terbabit ketika dihubungi, berkata pelajar kursus itu perlu memasukkan wang dalam akaun bomoh terbabit sebelum sesi pembelajaran dimulakan.

Ketika diminta mengulas mengenai sijil, dia mendakwa pihaknya boleh memberi sijil kursus itu tanpa mendapatkan kelulusan jabatan tertentu.

“Apabila mempelajari kaedah urut batin menerusi on-line, peserta boleh menawarkan khidmat berkenaan kepada orang ramai dan menjana pendapatan lumayan melebihi RM3,000 sebulan.

“Ini mendorong lebih ramai yakin dengan kursus itu, termasuk sepasang suami isteri dari Singapura yang sudah mula mendapat pelanggan,” katanya.



Oleh Mary Victoria Dass

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Arkib Blog

Pelawat

Pikat Isteri

Artikel

Catatan Popular