Isteri syok Mat Bangla

Saya wanita sudah berkahwin dan ada ramai anak. Masalah saya ialah saya kini jatuh hati dengan seorang lelaki warga asing yang berasal dari Bangladesh.

Biarpun tahu saya sudah berkahwin, lelaki itu tetap menyatakan cintanya kepada saya.

Dalam pada itu, saya sebenarnya ada masalah dalam hubungan dengan suami saya iaitu sikapnya yang terlalu cemburu, biarpun saya belum berkenalan dengan lelaki asing itu.

Suami selalu menuduh saya ada hubungan dengan lelaki lain, sedangkan ketika itu saya langsung tidak ada hubungan dengan mana-mana lelaki.

Disebabkan perangainya yang kuat cemburu dan suka menuduh saya yang bukan-bukan itu, saya semakin suka pada lelaki Bangladesh itu.

Tolonglah saya bagaimana untuk mengatasi masalah ini.

INSAN KERISAUAN
Petaling Jaya, Selangor


JAWAPAN


Apa lagi yang perlu Dang Setia katakan? Sudah terang lagi bersuluh perasaan dan apa yang puan lakukan sekarang satu kesalahan?

Kesalahannya pula bukan kecil. Bencikan suami serta menjalin hubungan dengan lelaki lain satu kesalahan serius di sisi Islam dan ia juga boleh menjurus kepada zina.

Jadi, apabila puan minta tolong daripada Dang Setia, pertolongan apa sebenarnya yang puan maksudkan?

Adakah puan mahu Dang Setia tolong merealisasikan hasrat puan untuk meneruskan percintaan dengan lelaki Bangladesh itu?

Atau, puan berasa menyesal dan bersalah, lantas mahu Dang Setia menolong puan untuk merawat perasaan supaya timbul kembali perasaan cinta dan sayang kepada suami?

Untuk tidak menghampakan puan, Dang Setia akan membicarakan mengenai kedua-duanya, namun ia tidak bermakna Dang Setia menyuruh puan melakukannya, sebaliknya sekadar membangkitkan perkara untuk difikirkan dan kemungkinan yang bakal berlaku, mudah-mudahan menjadi pedoman berguna untuk puan.

Jika cinta puan kini sudah tidak lagi pada suami, sebaliknya benar-benar menyintai lelaki warga Bangladesh itu, sebenarnya hanya ada satu jalan penyelesaian untuk puan iaitu mohon suami menceraikan puan dan berkahwinlah dengan lelaki idaman puan.

Ya, bercakap memang mudah, namun untuk puan melaksanakannya Dang Setia tahu ia sangat sukar.

Semestinya banyak perkara yang bermain di fikiran puan dan menghalang puan untuk berbuat demikian.

Antaranya, adakah suami bersedia melepaskan puan? Bagaimana nasib anak? Adakah masa depan puan akan lebih terjamin dengan lelaki Bangladesh itu?

Adakah ibu bapa akan merestui tindakan puan? Apa pandangan masyarakat dan macam-macam lagi.

Justeru, jelas di sini terlalu banyak halangan untuk puan merealisasikan impian meneruskan percintaan dengan lelaki Bangladesh itu.

Jika puan masih mampu berfikir secara waras, puan akan sedar segala-galanya tidak memihak kepada puan.

Maksudnya, jika puan memilih lelaki Bangladesh itu dan mengetepikan suami, Dang Setia percaya jawapan kepada semua persoalan yang disenaraikan di atas menjurus kepada negatif.

Perkembangan minda dan masa depan anak puan pasti terjejas, masa depan puan sendiri pun belum tentu terjamin, ibu bapa puan juga tidak akan merestui tindakan puan dan masyarakat juga akan memandang serong terhadap puan.

Dang Setia bukan bersikap prejudis terhadap lelaki warga asing, khususnya dari Bangladesh, namun seorang teman yang bekerja di kedutaan Malaysia di negara berkenaan pernah memberitahu Dang Setia, sepanjang dia berkhidmat di sana, mereka mengendalikan banyak kes wanita Malaysia yang sengsara selepas berkahwin dengan lelaki Bangladesh dan berpindah ke negara itu.

Kata teman itu, semua wanita terbabit menyesal kerana terlalu taksub dengan ketampanan lelaki Bangladesh yang sebahagiannya persis hero filem Hindustan serta terpedaya dengan mainan kata-kata mereka.

“Sesusah-susah orang di Malaysia, kebanyakan kita masih ada tempat tinggal. Paling terukpun, kita mampu menyewa bilik, tapi di Bangladesh ramai rakyatnya langsung tiada tempat tinggal.

“Mereka cuma hidup dalam rumah diperbuat daripada kotak di tepi jalan atau di bawah jejambat,” kata teman itu.

Peringatan Dang Setia ini supaya puan tidak mengalami nasib serupa, namun jika puan sanggup menghadapi segala kemungkinan rintangan yang Dang Setia jangkakan, teruskanlah niat puan.

Mungkin cinta puan terhadap kekasih puan itu terlalu agung hingga tiada apa yang dapat menghalang.

Jika benar begitu, jangan sekali-kali menyesal atau menyalahkan orang lain jika selepas ini puan berdepan pelbagai kesukaran kerana puan sendiri yang memilih untuk meletakkan diri puan ke dalam lubuk masalah.

Bagaimanapun, jika sanubari puan kini dalam situasi menyesal dan bersalah, lantas mahu mengembalikan perasaan cinta kepada suami, alhamdulillah kerana itulah yang sebaik-baiknya.

Jangan terlalu mengikut kata hati. Berselisih pendapat, bertengkar, cemburu dan salah faham lumrah kehidupan berumah tangga.

Apabila itu berlaku, cepat-cepatlah ambil jalan penyelesaian yang bijak.

Kata orang, cemburu tanda sayang, namun berlebih-lebihan memang boleh membawa mudarat.

Bagaimanapun, meninggalkan suami dan anak untuk pergi kepada lelaki lain bukan caranya untuk mengatasi masalah cemburu.

Sebaliknya, perbincangan atau komunikasi dua hala secara berhemah yang bertujuan mencari kebenaran dan bukan menentukan siapa kalah atau menang adalah pendekatan paling berkesan.

Sekali lagi Dang Setia ulangi, fikirlah dengan akal yang waras dan mohonlah bimbingan Allah dalam membuat tindakan, bukan mengikut nafsu.


Pancutkan Isteri Anda. Keterangan lanjut, sila klik sini.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Arkib Blog

Pelawat

Pikat Isteri

Artikel

Catatan Popular