Masalah seksual dan penuaan semula jadi

Menjadi tua tidak dapat dielakkan! Ketika inilah perubahan dari segi prestasi dan pengalaman di bilik tidur, yang suatu ketika dahulu begitu hangat dirasai, kini boleh bertukar menjadi satu igauan yang merunsingkan!

Ketika menopaus, wanita tidak lagi menghasilkan hormon estrogen, maka pelbagai perubahan akan dialami oleh wanita tersebut.

Antaranya adalah perubahan kitaran haid, sakit atau pening kepala, masalah ingatan, gangguan tidur, perubahan emosi dan rasa panas badan.Ketegangan kulit mulai luntur menyebabkan kedutan dan kering, bukan sahaja di seluruh anggota luaran badan bahkan juga di bahagian vagina (faraj).

Akibatnya, hubungan seks akan menyakitkan dan kehilangan nafsu syahwat juga kerap didapati.

Masalah seksual wanita boleh berpunca dari faktor biologi atau psikologi. Kerap kalinya melibatkan gabungan kedua-duanya.

Penyebab biologi yang utama adalah ketidakseimbangan hormon, jangkitan atau penyakit pada bahagian rahim dan menopaus.

Penyebab psikologi pula adalah pengalaman buruk berkaitan hubungan seks, pandangan terhadap pasangan dan penampilan diri.

Masalah seksual yang kerap dialami wanita ialah kekeringan vagina akibat kurang penghasilan bahan pelincir, lambat atau sukar mencapai orgasme (kepuasan) dan sakit ketika berhubungan.

Ini mungkin disebabkan oleh perubahan hormon (mengandung, bersalin atau menopaus), pembedahan pada vagina, tekanan, gangguan psikologi, kesan ubat-ubatan tertentu, penyakit yang berkaitan dengan rahim dan jangkitan pada vagina.

Kaum lelaki juga tidak terlepas daripada permasalahan seks.

Masalah yang lazim termasuklah mati pucuk, ejakulasi pramatang, kesan selepas pembedahan pada bahagian zakar atau kemaluan, tekanan atau kesan ubat-ubatan.

Mati pucuk juga boleh dikaitkan dengan masalah lain yang berkaitan dengan hubungan seks dan pembiakan seperti lemah tenaga batin dan masalah pengeluaran air mani.

Memandangkan penumpuan kedua-dua minda dan tubuh diperlukan semasa aktiviti seksual, gangguan emosi boleh menyumbang kepada atau memburukkan lagi permasalahan mati pucuk.

Kemurungan, rasa bersalah, rendah diri, tekanan di tempat kerja atau rumah, konflik dalam rumah tangga atau dengan individu lain dan risau mengenai prestasi seksual adalah antara penyebab lazim kepada permasalahan dalam perhubungan seks di mana faktor-faktor berkenaan menyumbang kepada 10 ke 20 peratus daripada kes-kes mati pucuk.

Di dalam keadaan stres lebih banyak khasiat diperlukan. Pengambilan vitamin dan makanan tambahan lain dapat membantu mengatasi masalah ini.

Vitamin B kompleks contohnya dapat menolong membekalkan tenaga, mengurangkan keletihan dan membantu melawan tekanan.

Pengambilan vitamin C dapat memperbaiki sistem pertahanan badan. Pengambilan kombinasi vitamin A, C, E, zink dan selenium pula boleh membantu melawan kesan-kesan kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.

Pengambilan herba sebagai makanan tambahan juga boleh membantu memperbaiki tahap kesihatan.

Pengambilan Ginko dan Ginseng untuk membaiki pengaliran darah telah diamalkan secara tradisi di kalangan masyarakat Asia. Ia turut digunakan untuk melawan keletihan.

Damiana, Puncture Vine, Withania, Muira Puama dan Horny Goat Weed pula didapati boleh memperbaiki masalah seksual.

Kombinasi herba-herba ini didapati lebih berkesan untuk mengatasi masalah kesihatan termasuk lemah tenaga batin di kalangan lelaki dan lemah syahwat di kalangan wanita.

Aktiviti seks yang sihat menjamin perhubungan yang erat di antara suami dan isteri.

Sesungguhnya kajian telah membuktikan herba-herba ini berkesan untuk membantu individu dan pasangan suami isteri yang bermasalah.

Tinggalkan tekanan di tempat kerja. Gurauan, suasana bilik tidur yang romantis, aktiviti bercumbuan sebelum dan selepas melakukan hubungan dan sikap berterus terang dengan pasangan, boleh membantu.

Hargai pasangan dan terima dirinya dan diri anda seadanya. Jika telah berkeluarga, luangkan waktu untuk berdua-duaan tanpa gangguan anak-anak bagi merapatkan kembali hubungan anda dan pasangan.

Jika perlu, berbincanglah dengan mereka yang dipercayai atau dapatkan khidmat kaunselor. Jika terdapat rasa sakit, berjumpalah dengan doktor atau pakar sakit puan atau tuan.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Arkib Blog

Pelawat

Pikat Isteri

Artikel

Catatan Popular