Memulihkan hubungan suami isteri

Kegagalan mengadakan hubungan seks dengan pasangan bukan sahaja mengecewakan lelaki tetapi turut dialami oleh isteri kerana mereka terasa seolah-olah dipinggirkan apabila suami mengelak untuk mengadakan hubungan asmara.

Situasi ini sering berlaku di kalangan pasangan yang mempunyai suami mengalami masalah disfungsi erektil (ED) atau mati pucuk.

Isteri turut berkongsi reaksi negatif suami terhadap ED seperti rasa resah, malu, bersalah, marah dan murung.

Lebih buruk lagi, sehingga 97 peratus lelaki yang menghidap ED mengaku isteri masing-masing bukanlah orang pertama yang diberitahu mengenai masalah yang dialami. Malah sesetengahnya lebih suka tidak memaklumkan kekurangan tersebut.

Perkara tersebut didedahkan oleh Pengarah Pusat Kesihatan Seksual Australia di Sydney, Dr. Chris McMahon di Kuala Lumpur baru-baru ini.

``Ramai tidak menyedari ED sejenis penyakit yang melibatkan kedua-dua pasangan dan masing-masing mempunyai peranan menangani masalah tersebut.

``ED ditakrifkan sebagai kegagalan konsisten untuk mencapai dan mengekalkan ereksi yang secukupnya untuk mengadakan hubungan seks.

``Kesan daripada kegagalan itu bukan sahaja mempengaruhi emosi pasangan ia turut menjejaskan kerukunan rumahtangga,'' ujarnya.

Satu kajian seks Global Lily yang dijalankan di kalangan 2,164 lelaki di 12 negara dari lima benua mendapati lebih daripada 10 lelaki bersetuju ED menjejaskan sifat kelakian mereka dan nikmat secara keseluruhan.

Kelemahan tersebut mempengaruhi kaum lelaki secara psikologi dan fisiologi menyebabkan kualiti kehidupan mereka merosot secara mendadak.

Katanya hasil penemuan menunjukkan di kalangan lelaki menghidap Ed, 93 peratus berpendapat hubungan seks tidak lagi dilakukan secara semula jadi. Seramai 82 peratus tidak mengadakan hubungan seks sekerap dulu, 78 peratus merasakan bahawa seks tidak menyeronokkan lagi dan 72 peratus berpendapat seks tidak lagi menyeronokkan bagi pasangan mereka.

``Peranan isteri dalam hal ini amat penting bagi mewujudkan komunikasi terbuka dalam rawatan ED. Sering kali rawatan lebih berkesan jika mereka dapat memberi sokongan yang amat berharga dan sangat-sangat diperlukan oleh suami, memberi galakan dan juga keselesaan sepanjang proes rawatan,'' katanya.

Tadalafil, salah satu kaedah yang digunakan bagi merawat ED kini semakin membantu mendapat tempat di kalangan pengguna Malaysia sejak diperkenalkan tiga minggu berada di pasaran.

``Tadalafil ialah sejenis rawatan ED serba maju. Tempoh keberkesanan selama 36 jam, pesakit bebas daripada sekatan rawatan terdahulu, umpamanya keperluan membuat perancangan teliti.

``Situasi ini meringankan tekanan dan desakan yang dihadapi oleh kaum lelaki akibat kebimbangan prestasi sambil mengekalkan keintiman yang amat diingini apabila berasmara,'' katanya.

Sementara itu, Ketua Klinikal Pusat Reproduktif Pakar di Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara, Dr. Ismail Tambi dalam pertemuan yang sama turut bersetuju dengan kenyataan tersebut.

Katanya keintiman pasangan lebih berjaya jika kedua-duanya memanfaatkan masa bersama dengan mengadakan diskusi untuk menyelesaikan masalah.

``Kejayaan atau sebaliknya hubungan seksual memberi kesan kepada pasangan. Jika hubungan seks negatif, mereka resah dan tidak gembira. Sebaliknya jika berjaya, hubungan bertambah intim dan saling menghargai antara satu dengan yang lain,'' katanya.

Bagaimanapun katanya hubungan seksual juga tidak akan berjaya jika pada asasnya tidak wujud keakraban antara pasangan.

``Apabila pasangan resah kerana tidak dapat menjalin hubungan intim, proses merancang hubungan seks berdasarkan rawatan ED tidak akan mengeratkan hubungan.

``Ini ditambah dengan perancangan teliti sebelum berasmara bukan sesuatu yang biasa dilakukan oleh pesakit ED, khususnya dalam masyarakat Asia di mana naluri keinginannya datang secara semula jadi,'' katanya.

Beliau berkata, faktor usia bukan penghalang kepada pasangan menjalin hubungan intim.

``Ada yang beranggapan orang yang sudah mencecah usia 40-an kehilangan nafsu seks atau mereka tidak dapat melakukan secara fizikal.

``Sebaliknya warga yang lebih tua mahukan dan boleh menikmati kehidupan seks yang aktif dan memuaskan. Tidak ada usia yang terlalu tua untuk hubungan romantik dan berasmara dan pasangan-pasangan wajar mencari kesempatan untuk menyemarakkan semula hubungan intim mereka,'' katanya.

Langkah sebaiknya kata Dr. Ismail, berusahalah untuk kelihatan menarik kepada satu sama lain, menunjukkan kasih sayang dan melakukan perkara-perkara kecil yang menggembirakan pasangan.

Sentuhan katanya memainkan peranan penting jika pasangan segan untuk berpelukan atau berkucup. Mereka juga boleh meminta orang lain menjaga anak-anak supaya boleh keluar untuk temu janji romantik,'' katanya.

Beliau turut menyarankan, jika pasangan menghadapi masalah ED, ia tidak bermakna penamat hubungan.

``Rawatan baru seperti Tadalafil membolehkan ramai pasangan kembali menikmati hubungan intim. Ia merupakan sejenis ubat preskripsi yang telah diluluskan oleh Kementerian Kesihatan untuk merawat ED.

``Tadalafil berfungsi sebagai perencat terpilih dan berkesan bagi membantu meregangkan sel otot licin dan meningkatkan aliran darah ke zakar. Seperti ubat lain dalam kelasnya, rangsangan seksual diperlukan agar tadalafil dapat berfungsi,'' katanya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Arkib Blog

Pelawat

Pikat Isteri

Artikel

Catatan Popular