Pemanasan Seks Itu Perlu

Kehidupan moden yang serba pantas secara tidak sedar menyebabkan kita terjebak kepada pemikiran bahawa semua aspek hidup harus dijalani dengan terburu-buru. Ini termasuk proses memadu asmara yang akan ke muara hubungan intim atau sanggama.

Mengikut pakar, hubungan intim yang berlangsung lama adalah lebih baik kerana biasanya dilakukan dengan lebih intens. Kita sering dengar istilah ‘loveplay’ atau ‘foreplay’ iaitu satu proses pemanasan asmara. Jika kita mengikuti petua para kaunselor atau melalui pembacaan literatur sudah tentunya kita dinasihati agar seeloknya melakukan aktiviti pemanasan asmara terlebih dahulu sebelum melaksanakan sanggama.

Berbeza dengan lelaki yang mudah terangsang dengan wanita, pemanasan asmara penting buat wanita. Wanita tidak boleh melakukan hubungan intim secara tergesa-gesa. Tanpa rangsangan yang memadai, biasanya dari segi masa, sentuhan dan komunikasi, besar kemungkinan dia tidak dapat menikmatinya. Sebaliknya, ia sekadar memenuhi keinginan terburu-buru sang lelaki.

Hubungan intim diantara suami isteri bukan saja bererti penetrasi tetapi ia merupakan satu proses yang adanya permulaan yang romantis dan diakhiri dengan satu paduan emosi dan fizikal. Bagi pasangan yang ingin berjaya dalam hubungan intim dan menjadi pasangan yang penuh perihatin, rangsangan yang mencukupi amat penting.

Mungkin akan muncul pertanyaan apa untungnya ‘foreplay’ buat lelaki kalau mereka dilihat sebagai selalu dalam keadaan bersedia? Pemanasan itu penting agar setiap pasangan menjadi cukup terangsang dan bersedia melakukan hubungan intim. Dan sanggama yang dicapai berakhir dengan memuaskan bagi kedua pihak.

Oleh Ramli Abdul Samad

Sumber: Gua.com


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Arkib Blog

Pelawat

Pikat Isteri

Artikel

Catatan Popular