Teknik mengatasi vaginismus

Punca vaginismus berlaku termasuk kepercayaan yang faraj itu kecil dan sempit serta perasaan serba salah melakukan hubungan seks sebelum berkahwin. Punca lain, penderaan seksual yang pernah dialami, kecederaan faraj akibat kelahiran sebelum ini, hubungan seksual pertama kali yang begitu menyakitkan, takut hamil, kurang maklumat tentang fungsi seksual dan kepercayaan yang seks itu tidak suci dan hanya menguntungkan lelaki.

Teknik mengatasi vaginismus

Rileks. Ini hal terpenting yang dapat dilakukan. Mandilah, berlatih teknik pernafasan dan dengar muzik yang dapat membuat anda merasa rileks.

Fahami kelakuan tubuh badan dengan lebih baik. Latihlah otot faraj anda. Ini akan membantu mengawal respons anda. Pusatkan waktu untuk menikmati sensasi menyenangkan daripada sentuhan dan pastikan anda benar-benar terangsang sebelum mencuba untuk menerima penetrasi.

(Teknik seterusnya mungkin kurang disenangi oleh beberapa pihak). Ketika santai, cubalah melakukan sendiri penetrasi pada faraj anda. Mulainya dengan sesuatu seperti putik kapas atau hujung jari anda sendiri. Setelah kepercayaan diri makin tinggi, cuba satu jari penuh dan kemudian suruh pasangan anda memasukkan jarinya ke dalam faraj anda.

(Ingat! Kaedah ini mungkin pilihan terakhir). Gunakan prostesis berbentuk penis pelbagai ukuran dan gel pelincir untuk membantu ketika ia dimasukkan ke dalam faraj. Cuba ketika bersendirian bagi membangkitkan kepercayaan dan kemampuan anda.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Arkib Blog

Pelawat

Pikat Isteri

Artikel

Catatan Popular