Kegatalan melampau pada faraj kemaluan

Kegatalan melampau  di kemaluan wanita

Saya menghadapi masalah kegatalan yang amat ketara pada bahagian sulit iaitu di bahagian pundi kencing dan sekitar faraj.

Saya sering menghadapi masalah ini dan semakin meruncing sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Untuk mengatasi masalah kegatalan ini, saya ada menggunakan pembersih wanita dan menggunakannya ketika mandi tetapi tidak berhasil.

Adakah masalah kegatalan yang melampau ini boleh mendatangkan kesan negatif apabila melakukan hubungan kelamin kelak?

Adakah kegatalan ini berpunca daripada penyakit resdung? Diharap doktor dapat membantu kerana saya merancang untuk mendirikan rumah tangga pada tahun depan.

Jawapan

ANDA mungkin mengalami jangkitan kawasan kemaluan yang juga telah memasuki pundi kencing.

Sampel air kencing dan sampel lelehan faraj (mudah diambil menggunakan swab kapas yang dimasukkan ke pangkal faraj menerusi bukaan selaput dara) dapat memberikan keputusan apakah jenis kuman itu serta apakah ubat yang sesuai untuk menghapuskannya.

Membersihkan kawasan yang mengalami jangkitan juga perlu dilakukan dengan cara yang betul, lazimnya menggunakan air paip yang dicampur dengan sedikit garam masakan saja.

Penggunaan bahan bersabun atau cecair pencuci perlulah secara sederhana dan dicuci dengan air mencukupi kerana sisa bahan itu boleh menjadikan permukaan kawasan kemaluan menjadi lebih kering, mengelupas, menipis dan mengundang kegatalan malah jangkitan pada kulit pula.

Doktor mungkin akan memberikan ubat antibiotik ataupun antikulat yang dimakan sementara menunggu hasil keputusan kultur kuman.

Pada masa sama, krim sapuan juga akan diberikan bagi meredakan kegatalan pada kulit yang mungkin kini telah menjadi merah, menipis atau mengelupas.

Oleh Dr Adilah Ahmat


Hilangkan keputihan, klik sini

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Pelawat

Pikat Isteri

Artikel

Catatan Popular